چگونه باهوش باشیم؟

  چگونه عقل خود را زیاد کنیم؟

برای مطالعه روی ادامه مطلب کیلیک  کنید

راه حل برای افزایش عقل به شما ارائه میدهم.امیدوارم خوب استفاده کنید.تعریف عقل : عَقْل یا خِرَد یک توانایی است که با آن می‌توان به‌طور خودآگاهانه معنی‌ها را درک کرد، منطق به کار برد، واقعیت‌ها را سازماندهی کرد یا صحت آن‌ها را بررسی نمود و بر اساس اطلاعات موجود یا اطلاعات جدید، باورها، شیوه‌ها یا نهادهای اجتماعی را تغییر داد یا توجیه کرد.


در تعریف دیگری از عقل داریم: عقل در لغت به معنای امساک و نگاهداری، بند کردن، باز ایستادن و منع چیزی است. در بارۀ معنای لغوی عقل گفته شده است که عقل از «عقال» گرفته شده است؛ و «عقال» به معنای طنابی است که به وسیلۀ آن زانوی شتر سرکش را می بندند و به این دلیل به عقل، عقل می گویند که این نیروی باطنی، شهوات و هواها و خواسته های شیطانی درون انسان را به بند می کشد.


 


شاعر در مورد این دانسته ها میفرماید:


آن کس که بداند و بخواهد که بداند


خود را به بلندای سعادت برساند


آن کس که بداند و نداند که بداند


با کوزه آب است ولی تشنه بماند


آن کس که نداند و بخواهد که بداند


جان و تن خود را ز جهالت برهاند


آن کس که نداند و نخواهد که بداند


حیف است چنین جانوری زنده بماند


 


حال به اهمیت عقل در زندگی میپردازیم.انسان با توجه به عقل خود انتخاب های زیادی در زندگی انجام میدهد.به اصطلاح کمی فنی تر عقل اوست که انتخاب های او را انجام میدهد.فرض کنید عقل ماشین است که شمارو جابه جا میکند.اگر سریعتر به مقصد برسید یعنی ماشینتان توانایی سرعت را داشته.اگر در سفرهایی که میروید پنچری و خرابی و روغن سوزی ندارید یعنی ماشین شما قوی و سالم است.حالا چطور به ماشینتان اهمیت میدهید؟شعر بالا خیلی از مباحث و مفاهیم را برای ما روشن میکند.اینکه ما ندانیم در حوزه ای ضعیف هستیم و اطلاعاتی نداریم و این موضوع را بیان کنیم.این خود نشانه عقل ماست.اما متاسفانه در دوره ای زندگی میکنیم که نه تنها بعضی ها نمیدانند که در حوزه ای اطلاعات ندارند بلکه خیلی سریع و با داشتن کمی اطلاعات سطحی ادعای دانایی هم میکنند و این جاست که کار خراب میشود.برای اینکه عقلمان بیشتر کار کند یا چگونه عقل خود را زیاد کنیم ؟ نیازی نیست کار خاصی انجام بدهیم!(مثلا فلان قرص را بخورید) شما اینجا باید یک کاری را انجام ندهید تا عقلتان رشد کند! ان عصبانی شدن است.از این به بعد دقت کنید انسان هایی که صبور تر هستند حکیمانه تر برخورد میکنند و برعکس ادم هایی عصبی و زود جوش طرز تفکر منظمی ندارند.الان ما باید برای کنترل خشم صبرمان را زیاد کنیم!حالا چگونه صبر را زیاد کنیم؟


 


۶ مورد رو برای افزایش صبر یا بهتر بگم افزایش عقل خدمتتون میگم:


 


یک_پذیرش! چگونه عقل خود را زیاد کنیم؟ هر چیزی را همانطور که هست بپذیرید!این به آن معنا نیست که برای بهبود آن تدبیر نکنید.ولی اگر قرار باشد فکرتان را به کار بیندازید اول باید شرایط را همانطور که هست بپذیرید.همسرم رفتار بدی دارد!پدر و مادرم بد رفتاری میکنند.دوستان خوبی ندارم.کار خوبی ندارم.اول این شرایط را بپذیرید.این کار آتش خشم شما رو خاموش میکند.وقتی بچه ای ۴ ساله شما را اذیت میکند یا اسباب بازی هایش را سمت شما پرت میکند آیا ناراحت میشودید؟نه!!چرا چون بچست!چون پذیرفتید که بچست!


 


دو_کم کردن توقعات! یکی از بهترین روش های رسیدن به آرامش و کنترل خشم کم کردن توقعات است! درست است انسان یک سری توقعات معقول دارد اما اگر آن ها را هم کم کند و از بین ببرد آرامش بیشتری پیدا میکند.فلانی باید به من کمک کند!چرا کمک نکرد؟چرا پدرم پولش را به من نمیدهد!؟ چرا ؟ چرا؟ چرا؟ اگر توانایی این را داشتتید که از هیچ کس توقع نداشته باشید و کمک هرکس را لطف و مهربانی او بدانید آرامش عجیبی شما را در بر میگیرد.


 


سه_قضاوت مثبت! در چگونه فکر مثبت فکر کنیم و ده غول خطناک ذهنی حسابی در مورد این مسئله با شما صحبت کرده ام.اما راه کار قضاوت مثبت چیست؟راه حل شماره ۱: افراد دور و برتان را با نیتشون بسنجید.یعنی پدرتون سرتون داد زد!خوب نیتش این نیست که شمارو اذیت کنه!ولی خودتون رو با رفتارتون!اگر شما سر پدرتون داد زدید کاری با نیت نداشته باشید و از خودتان بپرسید این چه رفتاری بود که من داشتم؟!این خلاصه کلام امیرالمومنین علی (ع) بود.به چشمتون اعتماد نکنید.به خودتان فکر کنید چند صد بار شده که کاری را با نیت خوب و خیر انجام دادید اما دید مردم بد بوده؟مثل امام جماعتی که قبل نماز رفت دستشویی امپول انسولین بزنه.یک اقایی دید و گفت حاج اقا میره دستشویی تجدید وضو نمیکنه و نماز هم میخوانه!خلاصه آبروی امام جماعت رو میبرند و اون امام جماعت از اون شهر میره!بعد از ۲۰ ۳۰ سال همون اقایی که ابروریزی کرد انسولینی میشه.قبل نماز میره دستشویی که انسولین بزنه. میاد بیرون یکی بهش میگه حاجی وضو نمیگیری!؟


 


۴_فکر به لحظه آخر!(سوال طلایی “که چی؟”)الان دارید جوش میارید؟!با خودتون فکر کنید!که چی؟!داد بزنم!؟مشت بزنم که چی؟!این همه داد زدم چی شد؟آیا واقعا آدم آروم میشه؟!ایا مشکلات حل میشه!؟دقیقا لحظه ی آخر رو ببینید!از خودتون بپرسید!که چی!؟تهش که چی؟! این سوال معجزه میکنه!


 


۵_تغییر موقعیت و برهم زدم جریان!برای سوال چگونه عقل خود را افزایش دهیم؟ باید خشم خود را کنترل کنیم!چگونه خشم را کنترل کنیم؟!موقع عصبانیت شرایط رو بهم بزنید!مکان را عوض کنید!برید در پنجره را باز کنید تا ۵۰ بشمارید.یک لیوان آب بخورید.موضوع صحبت رو عوض کنید!


 


۶_ادای آدم های صبور را دربیاورید. در روانشناسی به این کار تطابق حالت و رفتار میگن.انجام مکرر یک حالت باعث ساخته شدن رفتار آن میشود.


 


و سر آخر نکته آخر اینکه برای انجام این تکنیک ها انها را در زمان کوتاه انجام بدید و به آن نمره بدهید.مثلا من از ساعت ۱۲ تا ۶ غروب میخواهم اعصبی نشم.و ساعت ۶ با خودم حساب کتاب کنم که چقدر موفق بودم.امیدوارم استفاده کرده باشید نظر یادتون نره لایک اجباری



۱ ۰
۲۰
مرداد
sepehr manafi
مطلب فوق العاده بود شعر اولشم عالی بود
ممنون از نظرتون 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.